Z čeho se elektrokolo skládá

 

 

Elektromotor

bývá nejčastěji uložen v předním či zadním náboji nebo přímo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání a svým výkonem přispívat k efektivní jízdě vpřed. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem. Dle platné legislativy za elektrokolo považujeme jakékoliv jízdní kolo vybavené elektromotorem o nominálním výkonu nepřesahujícím 250 W. Maximální rychlost asistence zůstává omezena na 25 km/h, po překročení této hranice pomoc elektromotoru zpravidla opadá.

Baterie

může být umístěná v rámu, v zadním nosiči nebo za sedlovou trubkou. U baterií sledujeme především jejich napětí a kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezdový okruh elektorkola širší. Největší oblibě se v současné době těší baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je velmi důležité věnovat zvýšenou pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

Řídící jednotka

je mozkem celého elektrického systému. Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

Ovládací panel

je zpravidla umístěný na řídítkách a jeho prostřednictvím se elektrický systém elektrokola obsluhuje. Najdete na něm informace o zvoleném stupni podpory, zbývajícím dojezdu i stavu baterie. Samozřejmostí jsou pak údaje o času, rychlosti a ujeté vzdálenosti. 

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Vyšší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

Brzdové páky s vypínačem

Některá elektrokola mohou být vybavena brzdovými pákami se senzory brzdění. V případě použití brzd pak tyto senzory okamžitě vyřadí elektromotor z provozu. Tato výbava sice není povinná, zejména u městských elektrokol je však z důvodů navýšení bezpečí více než vhodná.